e

e

Pages

Monday 24 August 2015

Apa itu Seni Decoupage?

Teks : Noor Farhana Ibrahim
Imej : Carian Google


Decoupage ini berasal dari perkataan Perancis iaitu découper, yang membawa maksud pemotongan. Pemotongan merupakan salah satu cabang seni di mana berlakunya pemotongan bahan-bahan yang tertentu dan ditampal pada objek dan kemudian dicat untuk menghasilkan efek seperti yang diingini. Apabila semua proses tersebut siap, objek tersebut akan disapu dengan varnish (untuk menjadikan bahan tersebut kalis air). 

Bahan-bahan yang diperlukan dalam membuat seni decoupage ini adalah :
1. Gam decoupage
2. Cat akrilik (cat ini sesuai untuk pelbagai permukaan)
3. Kertas decoupage ( seeloknya menggunakan kertas yang nipis kerana semakin tebal kertas digunakan semakin banyak lapisan varnish perlu disapu)
4. Cat Varnish (Glossy / doff)
5. Berus cat
6. Shrink wrap (fungsinya adalah untuk meluruskan dan menghilangkan gelembung yang mungkin terperangkap apabila kita menampal kertas pada objek. Shrink wrap memastikan tempelan menjadi rata dengan objek.

Decoupage ini masyarakat selalu kaitkan dengan folk art (seni budaya / seni yang memperlihatkan zaman dahulu kala / seni vintage) namun ia masih mendapat tempat di hati masyarakat terutama golongan wanita yang menyukai konsep feminin. Selain daripada itu, dengan kreativiti yang ada, decoupage ini juga boleh dijadikan seni moden yang lebih dekat dengan jiwa belia.

Seni ini mempunyai banyak cabang yang boleh kita terokai. Apa yang kita perlukan adalah sifat kerajinan, kesabaran dan keativiti. InsyaAllah, hasil yang anda dapat pasti memuaskan hati anda!

Bahan Decoupage


contoh Decoupage

No comments:

Post a Comment