e

e

Pages

Tuesday 4 August 2015

Landskap Cahaya Kehidupan


Teks : Noor Farhana Ibrahim
Sumber Imej : Carian Google


Assalamualaikum..


Entri kali ini  saya ingin membawa anda menyelami kepentingan landskap dalam kehidupan seharian kita. Dalam kita mengejar kesibukan bekerja, kita alpa untuk menitik beratkan kehijauan dalam kehidupan. Saya pasti, ramai yang menginginkan landskap kediaman yang diidamkan namun disebabkan proses pengurusan taman yang perlu dilakukan, hasrat tersebut terus terkubur layu.


"SIMEN" LANDSKAP ?

Pengurusan taman memerlukan disiplin dan kesabaran yang tinggi bagi memastikan landskap sentiasa kelihatan kemas dan teratur. Namun disebabkan itu jugalah, ramai yang memilih untuk menyimen kawasan halaman rumah untuk dijadikan parking kereta, tempat sidai baju, menambah ruang rumah dan sebagainya. Tiada lagi kehijauan yang boleh dilihat melainkan simen yang keras yang tidak mampu memberi kesan rohani kepada diri.





PERSEPSI YANG PERLU DIUBAH !

Kita perlu mengubah persepsi dan sikap dalam diri kita. Kita perlu sedar, dunia kita semakin ketandusan tanah dek kerana kerakusan manusia membina 'hutan konkrit' yang akhirnya membawa kepada pelbagai kesan negatif. Tahukah anda, dengan melihat kehijauan dan alam semula jadi mampu memberi ketenangan dalam hati kita? Cuba kita perhatikan, apabila kita berada dalam satu taman yang indah, kita akan merasa sangat nyaman dan damai. Hal ini kerana, banyak ion positif yang bergerak dalam badan kita yang akhirnya melahirkan satu perasan damai. Mungkin juga ramai di antara kita yang tidak tahu bahawasanya tanaman juga mempunyai 'mata, hati dan telinga' dan merupakan makhluk Allah dimana kehidupannya hanya bertuhankan Allah Yang Maha Besar. Mereka sentiasa berzikir kepada Allah dan mendoakan kesejahteraan mereka yang menanam serta menjaganya. Tanpa kita sedar, Alam semulajadi mendekatkan diri kita kepada Allah dengan merenung dan melihat kejadian alam. Kita akan sentiasa mengagumi ciptaan Allah yang unik, indah dan mendamaikan jiwa. Selain daripada itu, kita juga dapat muhasabah diri kita dengan mempelajari sifat-sifat yang ada pada tumbuhan.

Tanda kekuasan Allah adalah apabila apa yang Allah ciptakan di langit dan di bumi dan di antara keduanya tidak diciptakan dengan sia-sia tetapi mempunyai hikmah untuk kita. Hikmah untuk kita lebih mengingati Allah dan meningkatkan ibadah kepadanya.

Allah pernah berfirman :

إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ 

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (yaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Rabb kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka". [Ali 'Imran/3:190-191].


Kita sentiasa berlumba-lumba untuk mengejar kekayaan namun kita sangat lambat dalam mengejar pahala. Allah telah memberi peluang yang luas untuk kita mengejar pahala namun kita sahaja yang tidak nampak. Pahala mudah yang boleh kita buat adalah dengan menanam pokok. Persoalannya, kenapa perlu tanam pokok untuk dapat pahala? Yup, pokok adalah ladang pahala kerana apabila kita menanam pokok, ia akan sentiasa mendoakan kita. Apabila kita menyiram pokok setiap hari, kita akan menerima ganjaran pahala dan keberkatan doa dari pokok-pokok yang kita tanam dan pelihara. Apabila ada orang berteduh di bawah pokok yang ditanam, kita mendapat pahala. Apabila ada haiwan datang makan buah-buahan di atas pokok yang ditanam ataupun yang telah gugur, kita dapat pahala. Apabila ada lebah atau rama-rama menghisap madu pada bunga-bungaan yang kita tanam, kita juga dapat pahala. Sangat mudah untuk mendapat pahala bukan?

Jadi marilah kita sama-sama mengubah persepsi tentang landskap kepada sesuatu yang lebih bermanfaat. Tiada kerugian buat kita kerana kita akan mendapat pulangan yang lumayan di akhirat kelak tanpa kita sedari.

Lanskap kediaman


Lanskap kediaman


KONSEP LANDSKAP

Di bawah tajuk ini, saya akan menjelaskan tentang konsep lanskap yang boleh di implementasikan di laman kediaman anda terutama kepada pemilik yang kurang gemar mengurus lanskap. Dengan mempelajari konsep landskap yang sesuai dengan kediaman serta tahap kerajinan anda, kini tiada masalah lagi untuk anda mempunyai laman lanskap yang anda idamkan selama ini. Nantikannya dalam entri saya yang seterusnya. Tunguuuu......

No comments:

Post a Comment