e

e

Pages

Sunday 9 August 2015

TIPS MEREALISASIKAN LANSKAP IDAMAN


Teks : Noor Farhana Ibrahim
Imej : Carian Google



Seni lanskap merupakan gabungan antara sains dan seni dalam mengubahsuai dan menyusun atur lanskap lembut (pokok serta tumbuhan renek) dan lanskap kejur (kerusi, meja, pejalan kaki) dalam suatu plan komprehensif secara terancang.



Dalam bahasa yang lebih difahami, seni lanskap merupakan pengolahan daripada elemen semulajadi dan buatan bagi menghasilkan laman yang harmoni.
Projek landskap dalam ruang yang terhad seperti halaman kediaman merupakan lanskap berskala kecik dan terkawal namun pengolahan lanskap yang dibuat perlulah betul agar dapat menghasilkan laman yang harmoni dan tidak cacar merba. Dalam entri kali ini, saya ingin berkongsi beberapa tips dan panduan bagi merealisasikan lanskap idaman anda, antaranya adalah :


KONSEP


1. Pastikan konsep landskap pilihan anda itu selari dengan rekabentuk rumah dan corak hiasan dalaman rumah anda bagi mencetuskan perasaan serta pandangan yang harmoni. Sekiranya anda ingin menanam gugusan pokok atau tanaman hiasan pastikan anda menyusunnya mengikut ketinggian..pokok tinggi kat belakang manakala yang renek di depan. Sekiranya ia berbunga nanti, anda akan melihat hasilnya.

Copy and WIN : http://ow.ly/KNICZ
Dalam pemilihan konsep, kita perlu memastikan konsep landskap selari dengan konsep kesuluruhan kediaman anda bagi menghasilkan lanskap yang harmoni dan tidak kelam kabut dari segi rekabentuk. Namun, sekiranya anda seorang yang aggresif dan menginginkan suatu kelainan dalam konsep lanskap dan kediaman, tiada masalah. Situasi ini akan menghasilkan suatu 'perasaan kejutan (sense of surprise) dan suasana persekitaran yang lebih menarik apabila kita keluar dari kediaman untuk menikmati keindahan laman. Tapi awas! Apabila kita ingin menghasilkan laman seperti itu, kita perlu memastikan beberapa rekabentuk dalam kediaman mempunyai sedikit persamaan dengan lanskap agar mempunyai kesinambungan dan keseimbangan antara kedua-dua konsep tersebut.

Terdapat banyak konsep yang boleh kita terapkan dalam laman kita antaranya adalah konsep Bali, Tropika, Melayu, Oriental, Jepun, English. Minimalist dan sebagainya. 

Konsep Minimalist yang ringkas tapi menghasilkan impak yang baik



PEMILIHAN LANSKAP LEMBUT 

Lanskap berkait rapat dengan tumbuhan. Oleh itu, dalam membina lanskap, anda perlu menitikberatkan beberapa perkara sebelum membuat pemilihan pokok bagi lanskap anda. Antaranya adalah :


1. Hierarki Ketinggian Pokok
    - Pokok Tinggi
    - Pokok Sederhana
    - Pokok renek
    Pokok-pokok ini perlu disusun atur mengikut ketinggian. Pokok tinggi perlu berada di  
    belakang, pokok sederhana pula berada di tengah manakala pokok renek berada di 
    hadapan. Lapisan ketinggian pokok ini akan menghasilkan impak lanskap yang baik.


Susunan pokok mengikut hierarki ketinggian


2.  Ketahanan Pokok (Lanskap outdoor)
     -  Pokok yang tahan panas
     -  Perlu pastikan kadar penerimaan cahaya matahari bagi spesis yang dipilih
        (setengah spesis memerlukan cahaya matahari penuh manakala ada yang
        perlukan cahaya yang sedikit redup)
     -  Kadar siraman air yang diperlukan (setiap spesis memerlukan kadar air yang 
        berbeza) 
     - Kadar gugur daun juga perlu diambil berat terutama kepada pemilik sibuk / kurang
       gemar menguruskan lanskap.

      
Ketahanan Pokok (Lanskap indoor)
     -  Pokok yang tidak memerlukan cahaya matahari yang banyak
     -  Perlu pastikan kadar penerimaan cahaya matahari bagi spesis yang dipilih
        (setengah spesis memerlukan sedikit pencahayaan manakala ada yang perlu redup)
     -  Kadar siraman air yang diperlukan (setiap spesis memerlukan kadar air yang 
        berbeza) 
     - Perlu memilih pokok yang kurang gugurkan daun agar kediaman sentiasa bersih.

(Tips : pilih pokok yang tahan lasak dan senang dijaga, elakkan menanam pokok yang terlalu manja untuk dijaga kerana proses mengurus lanskap akan menjadi lebih mudah)



PEMILIHAN WARNA POKOK

    - Tidak perlu memilih terlalu banyak pokok berwarna-warni kerana laman anda akan
       menjadi cacar merba.
    - Pilih pokok berbunga atau berwarna dan jadikan pokok itu sebagai fokus utama/daya
      penarik kepada laman.
    - Banyakkan pokok berwarna hijau bagi mengekalkan kesegaran dan keharmonian
      laman.

Pokok renek berwarna sebagai fokus utama sebagai tarikan kepada pengguna



PEMILIHAN LANSKAP KEJUR

Lanskap kejur seperti kolam air pancut (water feature) mampu menyerikan laman anda. Anda tidak perlu takut untuk memiliki memiliki landskap berunsur air kerana ia boleh menjadi fokus utama dalam lanskap laman anda. Bunyi percikan air mampu mencipta suasana yang nyaman dan segar malah sebagai terapi diri. Selain daripada itu, terdapat pelbagai jenis lanskap kejur yang boleh anda terapkan dalam lanskap anda antaranya adalah feature wall, gazebo, pergola, pejalan kaki, meja kopi dan sebagainya.


Water Feature mewujudkan suasana yang damai dan nyaman


BUDGET 

Budget juga perlu diambil kira dalam perancangan lanskap anda. Hal ini kerana, segala impian dan idea lanskap anda yang menarik tidak akan dapat dilaksanakan tanpa perkiraan budget yang anda mampu. Oleh itu, peruntukkan duit yang anda mampu dan hasilkan lanskap dalam linkungan tersebut. Walaupun budget kurang, dengan pengolahan yang baik dan bijak, anda dapat menghasilkan impak lanskap yang baik.



Tips tersebut merupakan perkara asas yang perlu anda lihat sebelum membuat lanskap di laman kediaman anda agar laman anda lebih teratur dan anda juga tidak pening kepala apabila pokok-pokok tersebut membesar. Semoga bermanfaat kepada anda semua dan temui saya dalam entri yang seterusnya.




   

No comments:

Post a Comment